„Иоп није разлог да дете ради мање,
већ упутство да постигне више“
– Л. Бајардо
Право на ИОП има дете, ученик и одрасли коме је потребна додатна подршка због тешкоћа у приступању, укључивању и учествовању у образовању и васпитању, ако те тешкоће утичу на негову добробит, односно остваривање исхода образовања и васпитања или представљају ризик од раног напуштања школовања, и односе се на дете, ученика или одраслог који:
1) има тешкоће у учењу (због специфичних сметњи у учењу или проблема у понашању и емоционалном развоју);
2) има сметње у развоју или инвалидитет (телесне, моторичке, чулне, интелектуалне или сметње из спектра аутизма);
3) потиче, односно живи у социјално нестимулативној средини (социјално, економски, културно, језички сиромашној средини или дуготрајно борави у здравственој, односно, социјалној установи);
4) из других разлога остварује право на подршку у образовању.
Право на прилагођен начин образовања по ИОП-у у смислу проширивања и продубљивања садржаја учења има и ученик са изузетним способностима који стиче основно и средње образовање и васпитање.
ИОП садржи:
податке о детету, ученику, односно одраслом и податке о тиму за додатну подршку (Образац 1);
2) педагошки профил детета, ученика,односно одраслог (Образац 2);
3) план мера индивидуализације (Образац 3);
4) персонализовани програм наставе и учења (Образац 4);
5) податке о праћењу и вредновању ИОП-а (Образац 5);
6) сагласност родитеља (образац 6).
7) план транзиције – план подршке детету и ученику при укључивању у образовање, при преласку на други ниво образовања или при преласку у другу образовну установу (Образац 7);
8) план превенције раног напуштања образовања за децу и ученике у ризику од раног напуштања школе (Образац 8).
ИОП се израђује према образовним потребама детета, ученика, односно одраслог и може да буде:
1) ИОП1 – прилагођени програм наставе и учења у коме се планира циљ пружања подршке, прилагођавање и обогаћивање простора и услова у којима се учи, прилагођавање метода рада, уџбеника и наставних средстава током образовно-васпитног процеса, односно активности у васпитној групи, њихов распоред као и лица која пружају подршку;
2) ИОП2 -измењени програм наставе и учења у којем се, осим садржаја, планира прилагођавање исхода образовања и васпитања и прилагођавање садржаја за један, више или за све предмете;
3) ИОП3 – проширен и продубљен програм наставе и учења који се примењује за ученике са изузетним способностима.
Предшколска установа доноси ИОП1, а основна и средња школа ИОП1, ИОП2 и ИОП3.
ИОП израђује Тим уз сагласност коју даје родитељ, односно други законски заступник.
Тим у предшколској установи чине: васпитач, стручни сарадник, сарадник у предшколској установи, родитељ, а у складу са потребама детета и педагошки асистент и лични пратилац детета. На предлог родитеља, члан тима може бити и стручњак ван установе који добро познаје дете.
Тим у школи чине: наставник разредне наставе, односно одељењски старешина, предметни наставник, стручни сарадник, родитељ, а у складу са потребама детета и педагошки асистент, односно, лични пратилац детета. На предлог родитеља, односно одраслог, члан тима може бити и стручњак ван установе који добро познаје ученика, односно одраслог.
Оцењивање ученика који се образују по ИОП-у. Ученик који се образује по ИОП-у оцењује се према исходима планираним ИОП-ом.
Завршни испит, пријемни испит и матурски испит ученик полаже у складу са законом којим се уређују основе система образовања и васпитања, уз неопходна прилагођавања која предлаже и образлаже тим, а у складу са ИОП-ом.
Вредновање ИОП-а врши се ради процене остварености циљева и исхода утврђених ИОП-ом.
Вредновање ИОП-а унутар установе врши Тим према унапред утврђеној динамици у ИОП-у и према насталој потреби, у првој години уписа тромесечно, а у свим наредним годинама на почетку сваког полугодишта, односно радне године. Вредновање ИОП-а се заснива на анализи које мере подршке су биле делотворне и које планиране исходе је достигло дете, ученик, односно одрасли.
На основу вредновања ИОП-а, Тим процењује да ли је за ученика даље потребно:
- ревидирати постојећи ИОП;
- писати нови ИОП;
- укинути ИОП и израдити План мера индивидуализације;
На основу резултата вредновања ИОП-а Тим допуњује педагошки профил у складу са актуелном образовном ситуацијом и израђује предлог измена и допуна ИОП-а. Измена ИОП-а врши се у складу са развојем детета, односно напредовањем ученика и одраслог; ако постигне планиране исходе пре очекиваног рока или не постиже очекиване исходе, односно у другим случајевима када настану промене у понашању и/или у окружењу.
Резултати вредновања се достављају тиму за инклузивно образовање и педагошком колегијуму.
На основу вредновања, уз сагласност тима за инклузивно образовање, педагошки колегијум доноси одлуку о даљој примени, изменама и допунама ИОП-а или престанку потребе за ИОП-ом, на предлог тима.
Одлука о наставку спровођења ИОП-а доноси се ако се утврди да планиране активности одговарају потребама детета, ученика, односно одраслог или да се резултати могу очекивати након одређеног периода рада. Време спровођења ИОП-а може се продужити, уз сагласност родитеља, односно сагласност одраслог.
Одлука о престанку потребе за ИОП-ом доноси се ако се утврди да се даљи напредак детета, ученика, односно одраслог може остваривати применом мера индивидуализације.
Одлука се доноси уз сагласност родитеља, односно другог законског заступника детета или ученика, односно сагласност одраслог.
*извор информација Министарство просвете, науке и технолошког развоја