ПП служба

pp

ПСИХОЛОГ: МИРЕЛА МАРКОВИЋ

ПЕДАГОГ: БИЉАНА ТАСИЋ

ЧАРОБНО ШКОЛСКО ДОБА

Школовање детета је битан догађај у животу сваке породице. У школи деца уче прва слова, први пут се заљубљују, стичу прва пријатељства. У току школовања десиће се пуно чаробних тренутака. Ако сте родитељ, овај текст је намењен Вама. Жеља нам је била да се подсетимо неколико важних тренутака у школовању у којима родитељи играју битну и незаменљиву улогу.
Почетак школске године
За све основношколце сваки септембар је поновно привикавање на ритам и обавезе које доноси школа. Иако ће се већина радовати поновном сусретању са друговима, школско звоно ће их подсетити и на: рано устајање, неиспаваност, учење и домаће задатке, вишечасовно мирно седење… Жеља је сваког родитеља да детету у школи буде лепо, али када вам дете каже да не воли да иде у школу, покушајте да га саслушате и прихватите његова осећања. То неће значити да оно више не треба да иде у школу. Подстичите га да прича каква су му интересовања, ко су његови пријатељи и шта му се код њих допада. Питајте га да ли би ове године желео да се бави неким спортом или можда да похађа неку од секција у школи.
Домаћи задаци
Не рачунајући прваке са којима је потребан посебан рад и који тек стичу радне навике,сви остали треба да знају да су домаћи задаци обавеза сваког ученика. Родитељ треба да дете (поготово у млађим разредима ) пита да ли је и шта имао за домаћи, а на детету је да га уради. Нећете му помоћи ако уместо детета цртате или пишете оно шти је њему задато у школи. Можете му помоћи тако што ћете створити што бољу атмосферу у кући (да искључите телевизор, браћу и сестре пошаље у другу собу, да му омогућите учење за радним столом..), а детету да се прикључите само ако оно тражи објашњење или самостално заиста не може да уради задатак. Домаће задатке увек преконтролишите.
Оцене
„Добио сам лошу оцену, а много сам учио. Наставник мисли да ништа не знам, родитељи ће ме грдити, а сви моји другови су бољи од мене“. Ово је реченица коју често можемо чути код основношколца. Не постоји ученик који барем једном није добио лошу оцену или оцену ниже од оне које је очекивао. Када дете дође са лошом оценом кући немојте му цепати листове из свеске, услољавати своју љубав школским успехом, већ му помозите да боље организује своје време и навике. Мотивишите га да крене у учење са намером да поправи оцену. Обратите пажњу и на властита очекивања, ако су висока и много полажете на школски успех дете је под већим притиском. И за родитеље и децу важно је да знају да се у основној школи не оцењује само знање већ и степен разумевања, способност примене, степен развијености умњења и вештина и ангажовање ученика у наставном процесу (Правилник о оцењивању ученика основне школе, члан 5).

Дођите у школу
Сарадња школе и породице је један од најважнијих фактора за успешан развој сваког детета. Иако се то може чинити претерано, ипак су родитељи за децу највећи ауторитет. Као родитељ важно ја да се редовно појављујете на родитељским састанцима. Тиме показујете да се интересујете за успех вашег детета и да вам је важно његово постигнуће у школи. Сарађујете са разредним старешином, он ће у току основне школе пуно времена провесети са вашим дететом. Доносите оправдања на време и јавите се ако ученик неће долазити у школу услед болести. Разговарајте са предметним наставницима јер ћете од њих добити најадекватнији одговор какво је дете на часу, колико је активно, има ли посебна интересовања и шта је потребно да научи да би поправило своју оцену. Поштујете термине за Дан отворених врата јер ће тада наставник моћи да вам посвети више времена него ако дођете између два часа, на одмору од пет минута. Улазак у учионицу и прекидање наставе није дозвољено. Прикључите се Савету родитеља са новим идејама и помозите нам у конкретним акцијама. У школи је увек добродошло лично ангажовање.

Развојно обогаћивање код основаца
Да ли се запитате колико времена ваше дете посвећује хобијима,читању, музици и активностима које могу мотивисати пажњу? Воли ли ваше дете све или већину тих активности или га присиљавате да се тиме бави и вежба? Узраст од седам до четрнаест година је време када дететово окружење треба обогатити разноврсним садржајима. Ево неколико предлога:
Књиге: Не то нису само оне које треба прочитати за лектиру. То моги бити образовне књиге о томе како функциониће тело, књиге о животињама, о фантастици и пустоловинама. Децу од дванаесте до четрнаесте године посебно интересују авантуристички романи, научна фантастика, а воле и комедију. Родитељ који воли књигу лако може „заразити“ и своје дете.
Развојно подстицајне играчке и игре: лутке и плишане животиње, позоришне лутке и позорнице за њих, видео игре, лего коцке, тркачки аутомобили, електрични возови, макете свега што се креће-авиона, аутомобила, бродова. Друштвене игре као монопол, Не љути се човече, игре картама. Узрасту од десет до дванаест година додајемо: дневнике, компјутере, телескопе, сложеније слагалице.
Музика: за децу које желе експериментисати без озбиљног посвећивања музици препоручује се музика која се лако свира, попут дрвених плочица, звиждаљки, бубња и звечки. Синтисајзер већина воли да проба, а неки се захваљујући њему озбиљније посвете музици.
Уметност: боје, оловке, глина, глинамол, блокови за цртање, перле, сјани папир, оригами папир, мирисни фломастери, картон, дрво. Од десете године нагласак је на ликовној уметности: сликању, цртању и материјалу за обликовање.
Спортске активности: Деца млађег узраста се још увек не баве спортом, али се могу стимулисати разноврсним спортским играчкама, као што су конопци за прескакање, бицикл, лопте, вијаче. Неки предмети популарни су у сваком узрасту: ролери, опрема за пливање,тениски рекети и бицикли. Већ од десете године спортови доминирају у односу на чисту игру (кошарка, одбојка, фудбал).
Шта год да од овога понудите свом детету, а оно прихвати, развијаће код њега стрпљивост, преданост и стваралаштво. Са друге стране, вишесатно седење пред телевизором допринеће само пасивном прихватању онога што види на екрану, без могућности да развија сопствено мишљење.

Шта је квалитетно проведено време?
Деца од најранијег узраста имају потребу и жељу провести време у игри и другим активностима са родитељима. Међутим, време проведено у кућним пословима или гледању телевизије није квалитетно проводено време са дететом. Не заборавите да након повратка са посла седнете са својим дететом и посветите ми сву своју пажњу, не дајте да вас ишта омета и нека вам исприча како је провео дан. Децу нећете преварити јер она врло добро препознају ваше понашање и знају када их слушате са пуном пажњом. Договорите се како ћете провести остатак дана. Објасните шта све морате обавити и договорите време за заједничку игру, шетњу, гледање филма… Дане викенда искористите за активност у природи, заједнички излет или одлазак код пријатеља и рођака. Такође, не заборавите да је квалитетно проведено време кључно за стварање поверења и блискости између родитеља и деце.

Биљана Тасић, педагог